torsdag 26 augusti 2010

Flera gamla kokböcker

Nu har jag kommit över några kokböcker till, som jag tänker presentera på riktigt så småningom. Den äldsta är definitivt Frejas handskrivna kokbok från början av förra seklet. Sedan kommer Kokbok för skola och hem från 1949, som inte alls är så dum, även om författarna visade motvilja mot egennamn i recepten. Biff à la Lindström heter således Biff med vegetabilier och Janssons frestelse kallas Gratinerad ansjovis. Till sist kommer en 50-talsupplaga av Mrs Beeton´s Simple Cookery, som har rekommenderade recept understrukna av Mrs Francis i Ramsgate, samt ett extra recept på smarriga scones som jag nog ska börja med. Grundtonen i den kokboken verkar vara: ta en köttbit eller lite inälvor och koka dem i 5 timmar så blir det nog bra. Men det finns en del intressanta recept, särskilt puddingar, så jag återkommer nog med ett eller annat recept från den boken.

Först ut i receptkavalkaden är Grahamsvälling från skolkokboken. Den var mycket god. Ärligt talat har jag aldrig kokat välling förut, för barnen fick gröt med sked när det var dags att trappa ner på amningen. Men den nu 17-årige grötfantasten blev förtjust även i detta recept, som nedan är lite modifierat. Jag nöjde mig med en halv sats.

Grahamsvälling

1/2 l vatten
1 dl grahamsmjöl
1 l mjölk
4 krm salt
1/2 msk socker
1/2 dl russin

Rör ut mjölet i vattnet och koka upp under omrörning. Tillsätt mjölk, salt och socker och låt koka 3 minuter. Blanda i russinen och låt dra under lock 15 minuter på avstängd platta (eller bredvid).

Sen var jag fortfarande i stämning för gammaldags mat, så det blev kokt potatis med bondsås med purjo och fläsk till middag.