onsdag 27 oktober 2010

Det bidde ingen fond, det bidde brunsås


Köttbenen till den halva grisen delade jag upp i tre påsar; revben, benskivor och grisfötter, samt diverse. De diverse benen var tänkta att bli fond till soppa. Jag brynte benen och därefter lite sopprötter i en gryta, kryddade med peppar, salt och lagerblad, samt tillsatte en liter vatten. Sen fick det här koka länge. Från början såg det inte ut som om det var särskilt mycket kött på benen, men när det hade kokat av, kunde man se att det inte var så lite ändå. Efter kokningen passerade jag soppan på gammaldags vis, eftersom det kunde finnas en del brosk och benbitar som skulle ha varit kvar vid vanlig mixning. Det tog visserligen ganska lång tid, men det var värt besväret. Därefter ställde jag ut soppan på trappan för att den skulle kallna. Planen var att ta bort fettet. Men det var inget fett på. Däremot hade fonden blivit väldigt tjock, så jag bestämde mig för att göra en god sås på den. Kryddade med förra årets hemmagjorda rödvin (på div. röda bär, bl a hallon och fläder), soja, tabasco, salt och annat. Såsen har jag nu stoppat i frysen i lagom portioner. Den kan nog komma väl till pass i höst.