onsdag 17 november 2010

Fläsk och lever

Enligt uppgift är det här ett urgammalt recept som grevarna Brahe på Visingsö var förtjusta i.

Kalvlever i smördeg

200 g kalvlever, fast jag tog grislever som jag lade några timmar i mjölk, för jag tror att det mildrar smaken
1 finhackad gul lök
salt, ingefära, vitpeppar och nejlikor

Först steks löken för sig. Därefter levern. Sen kryddas den. Jag tycker det kan vara ganska mycket kryddor, helst 2 krm av varje krydda, samt kanske 1 tsk salt. Det stod bara hälften i receptet. Därefter skar jag den avsvalnade levern i ganska små bitar och blandade den med löken, lade den på smördeg, lade på lock, tryckte till och gräddade 20 minuter i 200 grader. Vi åt grönsallad till.

Fläskmackor med kanel

Vet inte hur gammal det här receptet är, men i princip kan det ju vara uråldrigt, och f ö hör det till temat "allt på den halva grisen ska användas".

Koka rimmat fläsk med soppgrönsaker, skurna i småbitar, 3 pepparkorn, 2 enbär och 2 lagerblad ca 1, 5 timmar. Låt fläsket svalna i soppan. Ta ut det och låt det bli fast i kylskåpet. Vid serveringen ska man smöra mackorna och strö över kanel och socker och grilla dem. Fläsket kan serveras kallt med senap till brödet. Man kan också lägga på fläsket och grilla det också.

Receptet fick jag ur Landlust. Visserligen finns det inga recept på internet, men en del trevliga handarbetsbeskrivningar och annat.