lördag 6 november 2010

Nya gamla böcker från loppis

Kyrkans årliga bokbasar var mycket givande! Förutom lite smått och gott köpte jag en kokbok av Horst Scharfenberg (som vi redan har en fonduereceptbok av), där han har samlat gamla tyska recept. Nu har jag äntligen alla recept på spätzle, knödlar osv samlade på ett ställe, och dessutom finns där en hel del nästan bortglömda traditionella recept.

Sen kom jag över ett del ett och del två av Der neuzeitliche Haushalt, två tjocka tunga böcker skrivna i fraktur (som jag till min förvåning kan läsa utan större svårighet - det kunde jag inte förr minsann). Dels innehåller böckerna recept, som jag återkommer till, dels en massa tips och intressant information, som jag också återkommer till.

Det här verket utkom 1941 och skrevs troligen till stor del några år innan av författarinnan Erna Horn. Hela boken är full av uttryck som "den moderna husmodern", "det moderna hushållet", "vetenskapliga rön" och förklaringar om hur dåligt mycket fungerade förr och hur bra det är nuförtiden om man lever modernt. Man får intrycket av att hon har inspirerats av både Lortlubbe och Socialstyrelsen (Ät 6 - 8 skivor bröd om dagen), samt Anslagstavlan. Men tiden var förstås nazisttiden, vilket också märks genom författarinnans sporadiska svärmande för vad partiet har genomfört i hushållssektorn. Verket är dessutom fullt av textreklam för diverse produkter. Vissa är fascinerande moderna, men fick inte någon genomslagskraft förrän decennier senare, vissa kemiska produkter är däremot (lyckligtvis) försvunna. Bilderna ser ut att vara tagna i början av 60-talet!

Som det står i förordet är det tänkt att alltid ha denna rådgivare till hands. Under förordet har en anonym kokboksläsare skrivit en syrlig kommentar (skrivstil: Sütterlin, som av någon anledning vid den tiden var förbjuden; i varje fall är den ganska oläslig - själv kunde jag inte dechiffrera krummelurerna) om att det inte är underligt att författarinnan har blivit så rik att hon kunnat köpa ett slott, eftersom partiet har rekommenderat verket (upplaga 70.000) och att hon minsann inte alls har uppfunnit recepten själv. Men sen har denna kritiska husmor kryssat för och strukit under med röd och lila färgkrita överallt i böckerna.