onsdag 15 december 2010

Prinsessornas gräddkola

Jag har nog aldrig kokat kola förut. För många, många år sen kokade jag ibland knäck. Nu funderar jag dock på vad skillnaden på knäck och kola är. Recepten är ju väldigt lika. Det finns f ö mängder av olika kolarecept på internet, och jag funderar på om jag inte skulle testa några riktigt originella varianter också.

Upprinnelsen till kolafunderingarna var att de sålde ovanliga kolasorter i strut på svenska församlingens basar. Det fanns hjortronkola och lakritskola och allt möjligt. En liten strut kostade 7 Euro. Är inte det litet häftigt? Och är det omöjligt att få ihop en strut kola själv, kanske?

Slutligen blev det prinsessornas gräddkola, som har fått en stjärna i kanten.

5 dl tjock grädde
2, 5 dl socker
1, 5 dl fin sirap (vad är fin och vad är ful?)
1 dl skållad, torkad, grovt skuren mandel

Allt utom mandeln fick koka tills det gick att göra kulprovet. Kolan smakar som knäck. Vad är skillnaden egentligen? Formen? Prinsessornas kokbok föreslår f ö att man tillverkar sina knäckformar själv. Det går lätt att vecka dem sedan man övat sig ett par gånger, säger författaren. Men eftersom det var kola hällde jag upp smeten på smort papper i en form och skar sedan ut bitar och vecklade in dem i smörgåspapper.