onsdag 23 februari 2011

Äpplepudding från Pommern

Maikäfer flieg,
der Vater ist im Krieg,
die Mutter ist im Pommerland,
Pommerland ist abgebrannt,
Maikäfer flieg

Pommern har upplevt många krig i sin tid. Ovanstående vaggvisa brukar påstås härröra från 30-åriga kriget, när ni-vet-vem härjade i Europa, men vid googlande hittade jag påståendet att det egentligen handlar om Holler Land, ett mytologiskt rike, där Molndrottningen Holdas regerar och att branden handlar om världsundergången. Skalbaggen Motschekuh, solbaggen har här fått det kristna namnet Maikäfer (Mai - Marias månad).

Hur som helst, det sista kriget i Pommern kan väl sägas ha varit mera avgörande än det 30-åriga kriget, för därefter byttes befolkningen och kulturen ut. Det här gamla pommerska receptet ur en tysk kokbok kommer från ett av de stora godsen som förr fanns där. Trots enkla ingredienser är det lite lyxigt. Jag hade köpt 5 kg äpplen billigt i en spånkorg, och kände att det var dags att göra en äpplerätt.


F ö har jag flera fina spånkorgar, som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Högre belastning än 5 kg tror jag nog inte att de tål.


Man ugnssteker 6 äpplen och passerar dem, blandar 1 äggula och 2-4 msk socker i moset och vispar fluffigt. Sedan smälter man 6 blad eller 1 påse gelatin i 1 kopp hett vitt vin (jag tog fläderblomsvin, men man kan säkert använda cider eller äpplejuice också). Så blandar man vin och mos. Det stod ingenting om vad man gör med vitan, men jag vispade och blandade i den också när blandningen hade svalnat. Sedan vispar man 2, 5 dl grädde (fast man tager vad man haver, så det blev utdrygat med fet yoghurt och crème fraiche), blandat med en gnutta salt och 2 msk socker, smaksatt med vaniljstång. Grädden blandas i mot slutet, när krämen börjar stelna.

Sen lägger man ut äggvitekakor (de här heter Löffelbiskuits) eller liknande i en form, samt kanderad frukt (hade spontanköpt färggrann suckat till jul, så det fick bli bra), och sedan skedar man i den stelnande krämen.


Lika bra att ta ett foto innan den stjälps upp med hjälp av en handduk, doppad i hett vatten eller genom att formen snabbt doppas i hett vatten. Det kan nog hända vad som helst med utseendet då. Smart skulle väl vara att ha tänkt på att klä ut formen med plastfolie först.