måndag 28 februari 2011

Blöt potatissallad på traditionellt tyskt sätt

Gårdagens smulkaka var visst mer uppskattad av familjen än av den som bakade den. Nåväl. Det blev potatissallad också. Jag har aldrig vågat mig på blöt potatissallad tidigare, men det är den vanligaste sorten i Tyskland och rena bantningsmaten.

Man kokar potatis, låter den svalna 10 minuter, skalar den, skivar den och häller över het buljong, ca 2,5 dl buljong blandad med ett par matskedar olja och dito vinäger, samt färska örtkryddor och finhackad lök. Sen ska den dra, gärna länge, för då suger den åt sig bättre, men inte i kylskåp, för den ska helst inte vara kall, men det går ju knappast att undvika om man får något över. Om den är för blöt vid serveringen, kan man ta upp den med hålslev och lägga över den i en annan skål.

I en kokbok upplyser författaren om hur man undviker att använda dyr olja i potatissalladen. Man kan nämligen koka 2,5 dl vatten med 1/2 - 1 tsk potatismjöl under vispning. Krämen ska vara alldeles slät och kan sedan användas istället för matolja. Magert och billigt. Det har jag inte testat, utan var så lyxig och slog till med 2 matskedar enkel matolja.

Till potatissalladen åt vi fläskstek i lergryta. Det är ett mycket bra sätt, för man undviker extra fett och rätten kändes inte tung alls. I o f sig var det inte någon plågad gris, utan en från bondgården här bredvid.

Vi åt kumminkål till också, det fanns en påse kvar i frysen. Sen upptäckte jag tre påsar julrödkål i frysen också. Vilken besvikelse, trodde det var djupfrysta bär... Men å andra sidan har jag hittat ett gammal häftigt rödkålsrecept som jag ska ge mig på vid tillfälle.