måndag 11 april 2011

Vörttekakor och punsch

För traditionella svenska fester i förskingringen kan det behövas små knep ibland. Och varför inte vara ute i god tid? Jag gick och funderade på hur det skulle vara att servera julskinka på vörtbröd. Det låter ju gott, men när jag bakar vörtbröd blir det så smuligt och svårt att servera snyggt. Så jag har gjort en halv sats (på 5 dl degvätska - hälften malzbier och hälften mörkt veteöl, inte extra starkt, men det blev lika bra ändå) och format 24 platta tekakor, naggade och fina. Jo, det kan nog fungera. Så nu kan julen komma. (När det blir dags.)

Fast först ska vi fira valborgsmässoafton och äta ärtsoppa. "Någon" hade dessutom utlovat punsch. Nåväl, tänkte jag, det har jag sett på IKEA, så jag var där idag, gick igenom hela varuhuset utan att köpa någonting utom en räksallad till lunch och så drog jag min tomma vagn igenom kassan för att komma till den svenska mataffären. Och jag letade och jag tittade och fyllde (nåja) vagnen med lite knäckebröd, ansjovis och kaviar och gich det ena varvet efter det andra, men kunde inte hitta något annat drickbart än lingondricka. Väldigt konstigt. Annars har de haft långa rader med Absolut Vodka och div. skumma drycker. Damen i kassan påstod att de inte har haft alkohol på mycket länge (fanns det inte glögg heller i julas?). Å andra sidan var kassapersonalen lika tvärsäker en annan gång att de aldrig har haft några andra dammsugare än Hägges, men det är helt enkelt inte sant, för sonen äter bara dem från Delicato och de fanns där förr om åren. Sen föll det mig in att IKEA har blivit så politiskt korrekt och låter tillverka slöjor till muslimsk personal (vilket det troligen inte finns någon i det varuhuset jag handlar i), så det är väl sharia och hänsyn till muslimska kunder.

Så vad göra? I tveksamma fall - sök på internet, och jodå, det går att tillverka punsch själv. Så jag cyklade iväg till matbutiken och köpte en flaska arrak. Receptet var följande (och det blev mer än tillräckligt för vår lilla valborgsfest framöver):

Koka upp 5,5 dl socker och 4 dl vatten och låt svalna. Koka en kopp starkt te och låt svalna. Blanda sedan 0,5 dl te, sockervattnet, 18 cl arrak, 17 cl vitt vin och 4,5 dl sprit. Man kan använda några droppar sockerkulör istället för te, men varför slänga ut nästan 2 Euro i onödan?

Så vitt jag kan avgöra, smakar det punsch. Nu ska det visst helst dra ett par veckor och det gör ju ingenting för till Valborgsmässoafton dröjer det. Men under forskningen på internet insåg jag att det finns studenter som brukar blanda sin egen punsch och jag har svårt att tänka mig att de väntar 2 veckor innan de får drycka upp resultatet. Lagringen är troligen inte nödvändig.