tisdag 31 maj 2011

Babord-styrbord-tårta

Till dotterns 22-årsdag gjorde jag en jordgubbstårta med annorlunda utseende.
Originalreceptet finns här med bild.

Och här är mitt alternativa recept:



Botten som till bärnstenstårtan:

Vispa 2 äggvitor till hårt skum. Vispa 80 g mjukt smör med 2 äggulor pösigt. Tillsätt 90 ml socker och 1 msk vaniljsocker och vispa ännu pösigare. Blanda i 1,65 ml mjöl och 1 tsk bakpulver i smeten. Blanda också i 80 ml mald mandel och äggvitan försiktigt och bre ut den i en bakform på ca 24 cm i diameter. Grädda 30-40 minuter i 160 grader.

Den finaste hälften av 500 g jordgubbar skivas som dekoration. Den andra hälften mixas med 1 dl socker, inklusive 2 msk vaniljsocker. 6 blad eller 1 msk gelatin får svälla och sedan smälta tillsammans med lite av jordgubbsmixet. Därefter fyller man på resten av jordgubbsmixet lite i taget och rör väl, så att gelatinet inte stelnar. 200 g crème fraiche tillsätts också skedvis, samt 500 g kvarg (kesella, tror jag). 2 dl grädde vispas och tillsätts.

Man ställer en ring runt tårtbotten och ställer jordgubbsskivor i runt omkring den (inuti) och fyller på med grädd-jordgubbs-kvargen och fortsätter sedan att ställa jordgubbsskivor på toppen av de andra och fyller samtidigt på, så de inte välter.

Tårtan får nu stelna i kylskåp. Under tiden gör man styrbord-babordkrämen. Jag kokade upp 150 ml röd saft och vatten (1 del saft, 2 delar vatten) med 1 msk potatismjöl och därefter likadant med grön saft (Waldmeister). Nästa gång kommer jag nog använda röd Tortenguss, för den ger klarare och finare färg än röd saft med potatismjöl. Konstigt nog var den gröna krämen mycket klarare än den röda. Fast lite läskig ser den nog ut. För att inte krämerna skulle blandas, lade jag en chokladstång i mitten. Jag borde nog ha delat den i bitar först, för det blir nog massaker på tårtan om man försöker skära rätt igenom chokladen.

Obs! Krämen ska svalna och moussen ha stelnat någorlunda innan man brer ut den förstnämnda på den sistnämnda och låter tårtan stelna ytterligare i kylskåp.