måndag 9 maj 2011

Bärnstenstårta

Häromveckan köpte jag en tidning, där man bl a presenterade en dam som hade ett café vid Östersjöns kust. Hennes paradtårtor var Styrbord-Babord-tårta, Bärnstenstårta och Surkålstårta med ägglikör. Den sistnämnda var hennes allra bästa och den avslöjade hon inte receptet till. Nåväl, till tyska Mors Dag i söndags åt vi Bärnstenstårtan istället. Den fick jag trots allt söka på internet och modifierade den sedan en aning. Så det kanske är en helt variant än den berömda cafétårtan. Men den är god ändå.


Först bakar man en botten:

Vispa 2 äggvitor till hårt skum. Vispa 80 g mjukt smör med 2 äggulor pösigt. Tillsätt 90 ml socker och 1 msk vaniljsocker och vispa ännu pösigare. Blanda i 80 ml mald mandel i äggvitan. Blanda i 1,65 ml mjöl och 1 tsk bakpulver i den andra blandningen. Blanda sedan äggvitan och den andra smeten försiktigt och bre ut den i en bakform på ca 24 cm i diameter. Grädda 30-40 minuter i 160 grader.

Häll av persikorna ur en stor burk (480 g avdroppade) och mixa dem. Lägg 6 blad gelatin eller en påse gelatin i blöt. Smält den sedan, ev. tillsammans med en del av persikomoset, eller blanda i detta skedvis efteråt. Blanda sedan i 500 g qvark (Kesella, tror jag är samma sak). Vispa sedan 2 dl grädde med 1 msk socker och blanda i. Den här fyllningen är inte särskilt söt, men vi tyckte att den var bra.

För dekorationen gjorde jag som det stod i ursprungsreceptet. Jag blandade 250 ml maracujasaft (=passionsfruktsaft) med vaniljsåspulver (som inte ska kokas), egentligen tänkt för 500 ml vätska. Såsen blev ändå inte särskilt tjock, och vaniljsmaken märktes inte. Nästa gång ska jag nog försöka med följande gelérecept:

Dubbel sats av: 125 ml saft eller vin och 1 msk socker kokas upp. 1 msk potatis- eller maizenamjöl rörs ut i lite kallt vatten och tillsätts. Skedas över när den svalnat lite, så att inte fyllningen smälter igen.

Det här receptet kan ju användas med annan frukt. Det har nämligen uppkommit ett önskemål på Varan- och negerbollstårta till en födelsedag om någon månad och de recept som man hittar på internet känns inte lockande, så jag har tankar på att kombinera en omvandlad bärnstenstårta med varaner och negerbollar. Tror att denna kombination kan bli intressant...