tisdag 17 maj 2011

Calzone

I fredags kväll bakade jag en traditionell pizza calzone. Degen var faktiskt väldigt bra, men det gäller att sätta igång direkt efter frukosten om den ska tillverkas efter alla konstens regler. Först ska man blanda 7,4 dl mjöl, 3,3 dl vatten och 20 g färsk jäst, men inte bara sådär. Först ska mjölet och lufttemperaturen mätas och därefter ska vattnet ha en sådan temperatur att mjöltemp. plus lufttemp plus vattentemp. blir 64 grader. Okej, okej. Jag utgick från att mjölet hade samma temperatur som luften, nämligen ca 21 grader och om jag sedan tog vattnet som stod kvar i karaffen sedan dagen innan så borde den också ha 21 grader, vilket blev i alla fall ungefär rätt temperatur sammantaget. Och jästen var i o f sig inte färsk utan torr. Sen hade jag i en nypa socker. Efter att degen blandats ordentligt (och det kan faktiskt hända att jag inte hade i allt mjölet, därför att deg jäser mycket bättre när den är kladdig) fick den jäsa under plastfolie i rumstemperatur hela dagen 8-12 timmar.

Sedan blandar man i 1 msk salt, en dryg msk socker och 50 ml olivolja, samt mer mjöl och låter allt jäsa igen ca 1 timme.

Jag gjorde halv sats av den ovanstående degen och kavlade ut två rundlar på ca 20 cm. Degen höll väldigt bra efter all jäsning.

Fyllning: 200 g halverade körsbärstomater, 200 g kokt skinka, skuren i mindre bitar, 40 basilikablad eller motsvarande ur frysförpackning. Detta ska marineras minst 20 minuter i 60 ml olivolja och peppar. Innan calzone fylls blandar man i 200 g ricottaost. Hälften av fyllningen läggs på ena hälften av den ena degrundeln, 2 cm från kanten. Sen lägger man den andra hälften över, så calzonen blir månformad, och nyper till kanten. Det blir alltså två calzones.

Gräddas 20 minuter i 200 grader. En halv calzone räcker för vuxna och en hel för en tonårspojke. En timme senare kunde den sistnämnde klämma i sig sitt vanliga kvällsfika också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar