fredag 20 maj 2011

German Tapas

På internet hittade jag något som kallades German Tapas. Den ena varianten var panerade ihoprullade och friterade Kässpätzle (Kässpatzen) och det kändes lite väl fett. Den andra varianten testade jag och det var en lite kul grej. Leberkäs med Brezelpanering och senapssmak.

Leberkäs (som varken innehåller lever eller ost) är som bäst när den kommer direkt ur ugnen. När den har kallnat och ev. blir uppstekt så smakar den ungefär som falukorv och därför köpte jag en korv för att utveckla detta recept (som tillverkaren av German Tapas inte avslöjade). Brezelpanering, ja, det bör ju vara smulade minibrezel. Fast i den affären jag var, hade de bara salta pinnar, vilket i princip är samma sak. Smulor som smulor. Jag lade in pinnarna i en plastpåse och kavlade sönder dem. Senapssmaken åstadkoms genom att blanda en sked söt bayersk senap, ganska lik skånsk, med ett ägg. Sen doppar man falukorvsskivor i äggblandningen och därefter i brezelsmulorna och så steker man dessa German Tapas. Kan t ex ätas med bröd och kålsallad. Återkommer med kålsalladen en annan dag.