torsdag 26 maj 2011

Käse-Laugenbrezen - salta ostkringlor

.

Nu har jag då äntligen testat fuskreceptet, det på salta kringlor utan dopp i farlig lut. Gott, ja. Salt, ja. Men brezelsmaken saknades. Utan lut, inga brezel, men helt acceptabla bröd som påminner lite om bagels. Jag testade f ö hur det fungerar att låta degen jäsa länge med kall degvätska, t ex över natt, eller rättare sagt ett dygn, och det var ö h t inga problem. Det enda oväntade var att den rumstempererade degvätskan kom igång illa kvickt och jäste upp på nolltid, vilket nog berodde på värmen.

Recept:
1/2 l degvätska, hälften veteöl, hälften vatten
1 jästbit
2 tsk salt
lite socker
mjöl

Jag gjorde en rätt lös deg först och tillsatte resten av mjölet nästa dag. Under jäsningen lade jag på plastfolie. Sedan blev det ärligt talat inga kringlor - alldeles för jobbigt - utan bara bullar, som efter rullningen kokades i 2 l vatten och 2 msk bikarbonat (natron) i 30 plus 30 sekunder med vändning emellan. Gräddning i ugn efter skårning och garnering med grovt salt (onödigt med tanke på osten) i 200 grader först 10-15 minuter och sedan drygt 10 minuter till med riven ost över.

De flesta åt en hungrig tonåring upp illa kvickt, men några har jag testfrusit in utan gräddning, d v s efter kokningen, för att se hur det blir. Skulle tippa på att det fungerar, för riktiga brezlar köps ofta i det tillståndet.