tisdag 10 maj 2011

Nässelsoppa med lyxig olja

Jag trodde att jag hade fått tag på det optimala nässelreceptet, men det krävde ändå modifiering.
Först och främst är 400 g nässlor (även orensade) en väldig massa, så det kan man antingen dra ner på eller också tillföra mer buljong. Sen är det ingen vits att koka körveln i soppan, för den förlorar alla sina smakämnen. Det är lika bra att hacka ner den sist. Men jag lyckas aldrig få någon vanlig körvel att trivas i trädgården. Fransk körvel är en annan sak. Den växer hur bra som helst, så då blir det sådan i soppan.

Soppan innehöll 400 g nässlor (bör modifieras), som förvälldes och hackades. Sedan fräser man 1 lök och lite vitlök, häller över en msk mjöl och 600 ml grönsaksbuljong (tills vidare) samt lite vitt vin. Koka 200 g tärnad potatis i detta och tillsätt 2 dl grädde. Tillsätt nässlorna, körveln och mixa. Smaksätt med muskot, salt och peppar. Jag blev tvungen att hälla i en halv liter buljong till med den mängden nässlor och då hade det kanske varit bra med en slatt grädde till, men det hade jag inte.

Det som dock blev lyxigt var serveringen. När man häller upp nässelsoppan tillsätts en tsk pumpakärnsolja och en tsk olivolja, samt en msk sur grädde i varje portion och så garnerar man med lite körvel. Framför allt pumpakärnsoljan (en österrikisk specialitet) har en mycket distinkt smak och gör nässelsoppan lite exklusiv.