tisdag 24 maj 2011

Olika mjöl, olika bröd

... såg jag att Martin bagare skrev om. Ha! Samtidigt testade jag olika färdiga brödblandningar för att testa. Testen började med en längre sittning vid datorn för att informera mig, och det var en ganska bra idé. Någon gång har jag redan testat Aldis brödblandning och den jäste lite dåligt. Häromdagen läste jag då att den inte anses vara särskilt bra. Bättre ska då i princip alla andra sorter vara, inklusive Lidls, men eftersom de inte hade någon igår, så fick den sorten vara. Egentligen ville jag först och främst kolla vattentemperaturen man ska ha till färdig degblandning. Det är lite skumt med jäst. Tysk och svensk färsk jäst är ju samma sak (i alla fall den svenska som fanns förr, nu finns det ju för söt och icke-söt deg, och jag fattar inte vilken som är den som fanns förr). Däremot ska svensk torrjäst tillblandas med varmare vatten än tysk torrjäst och därför ville jag absolut kolla degvätsketemperaturen man ska ha till tyska färdigblandningar.
Svar: samma som vanligt, inte för varmt.

Dessutom var hela internet fullt med snusförnuftiga kommentarer som "inte ska du använda färdigblandningar, försök att baka alldeles själv", vilket man helt enkelt fick plöja sig igenom för att hitta ordentliga svar. Och det verkar som om alla har brödmaskiner. Konstigt...

Nu till testet. Jag köpte den vanliga affärens billiga bondbrödblandning och märkesbrödblandningen. Den senare innehåller även surdeg. Den billiga sorten behövde längre jästid, den kändes väldigt konstig vid knådningen, fick snyggare yta och smakade helt okej. Märkesblandningen jäste fint, kändes som vanligt bröd, blev mörkare och hade helt klart den tyska surdegssmaken. Men som vanligt fick brödet samma gamla vanliga utseende som bröd alltid får när jag bakar, inte alls som köpt tyskt bröd. Ändå var jag där och sprutade vatten i ugnen för knaprighetens skull var tionde minut. Det måste vara någonting med ugnen.

Testresultat: Båda sorterna var bra, men märkesblandningen var bäst. Och den billiga blandningen innehåller säkert några skumma emulgatorer, för annars skulle den inte kännas nästan som play-doh.