fredag 6 maj 2011

Rester blir exotisk maträtt


Jag brukar inte behöva kasta någon mat. Ica-kuriren har en serie om att en svensk tvåbarnsfamilj kastar ca 4,3 kg mat i veckan, förutom mjölk och annat som hälls direkt i avloppet. Sedan visade de en redaktörs kaotiska bamsekylskåp. Ett så stort kylskåp har man bara inte här i landet. Flyttgubbarna klagade till max över vår kombinerade kyl/frys, som tillsammans är mindre än detta bamsekylskåp. Men jag har aldrig haft något behov av en sån enorm kyl. Det är förstås lättare att hitta sina prylar i ett mindre kylskåp. Egentligen var det bara gurkan som började bli lite tråkig. Resten av ingredienserna var helt okej, men händelsevis hade jag alla hemma, som stod i receptet på min couscousförpackning, så det var därför som jag gjorde Taboulé.

Det lustiga är att couscousen inte ska kokas. Man tar två koppar okokt couscous och blandar med saften av en citron. Sen skär man 5 tomater, 1 gurka, 1 paprika och 2 schalottenlökar i småbitar och blandar i. Man plockar några myntablad i trädgården, skär i småbitar och tillsätter tillsammans med en pressad vitlöksklyfta och 5 msk olivolja. Sen får couscousen svälla i kylskåp i 4-5 timmar. En jättegod enkel vegetarisk rätt!

Fast numera har jag också en frysbox, förutom de tre frysfacken under kylen. Den behövdes för att bunkra kräftor från IKEA till föreningens fest förra året och det är förstås rätt så praktiskt när man köper en halv gris att ha lite mer frysutrymme. Annars räcker frysfacken också, förutsatt att all glass och spenat redan är uppäten. Igår satte jag f ö på frysboxen igen, för snart ska jag iväg och hämta 10 kg ekologiskt nötkött i gårdsbutiken.

.