onsdag 15 juni 2011

Laxmousse

Jag har försökt göra en lite billigare, men ändå lyxigare variant av laxmoussen, som jag förr gjorde ganska ofta. Kokt lax ser lite tråkig ut, men om man byter ut siktbara bitar mot rökt ser den bättre ut. Och om man tar vanlig fisk och drygar ut med blir det ändå rätt billigt. Resultatet blev rätt bra, även optiskt till skillnad mot förra årets försök.


Årets miss var dock dillbristen. Sånt måste man visst bunkra här i trakten, särskilt som den egna dillodlingen inte ger särskilt bra resultat.

Jag kokte 250 g sej och 250 g vildlax (blek men ekologiskt godkänd) i 1,5 l vatten, 0,5 dl vinäger, 2 msk salt, 10 vitpepparkorn, 1 lagerblad, 1 skivad lök och 1 tsk dillfrön, efter att spadet kokat 5 minuter utan fisk. Sedan mixade jag fisken, smälte 1,5 msk gelatin och rörde ner 3 msk tomatpuré, lite dill, 1/2 tsk salt, 1/2 tsk paprikapulver, 4 droppar tabasco och fisken i gelatinet. Därefter även 2 dl gräddfil, 1,5 dl majonnäs och allra sist 1,5 dl vispad grädde.

Formen lade jag ut med plastfolie, skar 100 g rökt lax i småbitar (för då går moussen lättare att skära sedan) i botten och hällde sedan i moussen. Kostnad ca 9 Euro ungefär. Ifall man har köpt dill i.