måndag 6 juni 2011

Smörgåstårta



Det var mycket länge sedan jag gjorde en smörgåstårta sist, men nu funderar jag på om det skulle vara något att servera på en svensk fest i förskingringen. Dock kom vi snart på att en så här hög smörgåstårta inte är särskilt bra, för när man skär smala höga bitar blir det lätt bara gegga. Så det blir nog till att testa smörgåstårtsvarianter av lägre modell vid ett annat tillfälle.

Den här smörgåstårtan är gjord på ljust formbröd (minns inte vilket recept) och mörkt formbröd (Sabinabröd ur Prinsessornas kokbok) varvat. Jag gjorde en sats med keso och crabfisch och en med ägg och gurka, fast med bara två ägg och creme fraiche istället för gräddfil (båda recepten ur Vår kokbok). Varvningen blev ljus botten, crabfishröra, mörk botten, ägg- och gurkröra och ljus botten och crabfishröra. Därmed blev det en halv sats ägg- och gurka över. Majonnäs- och gräddfilsblandningen att bre över (Vår kokbok) är lite knappt tilltagen, även för en "smal" tårta (i motsats till dubbel), så jag fick dryga ut med creme fraiche i efterskott. Sedan dekorerade jag med ca 350 g räkor (vikt orensade), två ägg, ett par dillvippor och 1/2 citron. Samt ett hörn med skinka och gräslök. Egentligen skulle det nog räcka med ett ägg om man inte bryr sig om att göra tjusiga sidor. Det skulle vara bättre med mer kräm och örtkryddor, för det är tillräckligt svårt att skära smörgåstårta ändå.

Räkrommen har jag stoppat i frysen för att kanske använda till västkustssill eller så. Räkskalen, minus huvuden har jag också frusit in för ett annat tillfälle. En annan gång använde jag även huvudena till en fond, men den smakade inte särskilt gott och nu har jag läst att det bara är skalen som ska användas.