måndag 11 juli 2011

Nouvelle cuisine-smörgåsbord


Har botaniserat lite i den nya smörgårdsbordsboken. Nedan har jag testat att använda en mjölkförpackning (min idé) som terrineform. Det gick rätt bra och kan vara praktiskt om man ska göra många terriner (inte i ugn förstås) och inte har tillräckligt många brödformar.


Det är en ostterrine. Ärligt talat känns den lite som överkurs ifall man vill servera svenska ostar på ett svenskt smörgåsbord i Sverige, eftersom det är bra mycket lättare att göra en ostbricka. Men nu lyckades jag faktiskt med konststycket att tillverka svensk kryddost med utgångspunkt av icke-svenska ostar.
I originalreceptet används prästost, kryddost, herrgård och svecia, sammanlagt 500 g, samt 2 tsk crème fraiche och 1 cl snaps. 

Mitt recept på kryddost

300 g skivad gräddost
175 g vällagrad skivad gouda
25-50 g riven emmentaler

smälts i 2 tsk crème fraiche och 1 cl snaps (fast goudan var rätt svårsmält) och kryddas med lite cayennepeppar samt 1 tsk nejlikor och 1 tsk kummin, mortlade.

Dagen innan hade jag lagt in 100 g bruna russin (Sultaninen) i 3 cl snaps, som liten deko.


Potatisterrinen utan rom, men med rökt skinka, var också rätt trevlig. Den fick stelna i botten av en tomatförpackning. 200 g potatis (inte alltför mjölig) kokas och mosas grovt. 1 tsk gelatin smälts i 1 dl crème fraiche, 1 tsk vinäger, 1 tsk fransk senap (kan vara lite mindre om man tycker) och 1/2 tsk salt och så rörs den mosade potatisen i. Blir en rätt liten sats. Jag tror att det kan bli rätt bra om man flerdubblar satsen och låter den stelna i en terrineform och sen skivar den. Ett mättande alternativ på smörgåsbordet, istället för potatissallad. Man kan ju inte bara servera gravad lax och löjrom.