måndag 25 juli 2011

Rulle

En köttbit ur nötpaketet var det som på tyska kallas Schwanzrolle och som har ett karakteristiskt utseende. När jag sökte på tyska och svenska kom det en hel del olika bud på vad man kan använda den till. Från att rullen är en seg bit som ska kokas länge till att den går att kortsteka som biff. Tack för den upplysningen.

Sen fanns det lite olika, men inte speciellt många recept, så jag körde en kombination. Nötrullen skars som stroganoffbitar och bryntes i stekpanna och lades därefter över i en gryta tillsammans med lite hackad stekt lök. Under tiden ugnsstektes redan ca 400 g potatis och 400 g morötter i strimlor i ugnen (200 grader, med lite olivolja ringlat ovanpå). Skyn spädde jag sedan med köttbuljong, apelsinsaft och grädde utrörd med lite mjöl och hällde över köttet, som sedan fick koka färdigt i såsen.




Till detta serverades selleripuré. Sellerin kokades i bitar och mixades med lite smör, lite köttbuljong, citronsaft och grädde. Och även bönpuré. Här tog jag en burk, kokade upp innehållet med spadet och lät det uppvärmas lite innan jag hällde bort spadet och mixade med lite olja, grädde, vitlök och basilika.
Samtliga rätter smaksattes med salt och peppar. Det var som man ser ganska enkla ingredienser i, men resultatet var ett trevligt exempel på "pimp my husmanskost".