onsdag 5 oktober 2011

Rimning I

Sedan semestern har jag hållit på att försöka få fram den perfekta julskinkan. Utvärdering senare. Men jag har som sidospår också rimmat lite sidfläsk för att ev. kunna servera kallt stekt fläsk på något smörgåsbord. Det finns ett läckert recept i boken Smörgåsbord, men där utgår de från rimmat fläsk. Så jag har rimmat sidfläsk i 6 dagar, saltat ur det igen en dag i två vatten och sedan kokt det enligt receptet. Det skumma är verkligen att alla rimningsrecept rekommenderar ganska kort rimningstid och då hinner köttbitarna inte att bli rosa, trots salpeter. Den här biten var dock delvis lätt rosa. Tror i o f sig inte att det spelar så stor roll just för det här receptet. Däremot är det nog viktigt för julskinkor.

Rimning:
Koka upp 1,5 l vatten, 1 3/4 dl fint salt utan jod och 2 msk socker. Tillsätt 1/2 tsk salpeter efter att vattnet kallnat.

Kokning:
Koka upp sidfläsket i 2 l hönsbuljong och skumma. Tillsätt
1 lagerblad
8 vitpepparkorn
1 röd urkärnad chili
1 tsk hackad färsk ingefära
2 stjärnanisar
3 kryddnejlikor
1 kanelstång
1 tsk fänkålsfrön
1 skivad ekologisk apelsin (med skalet på utgick jag ifrån)
1 skalad och delad morot
1 skalad och delad lök
1/2 dl honung
1/2 dl sirap
1/2 dl soja

Koka sidfläsket i två timmar. Ta upp köttet och låt svalna. Sila spadet och låt det koka in ordentligt (recuceras). Skiva sidfläsket.

Grillning:
Pensla det med spadet och grilla i 225 grader ca 10 minuter.

Jag grillade hälften av fläsket utan pensling. Det var gott ändå. Den penslade hälften hade starkare smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar