måndag 10 oktober 2011

Sillrecept

Jag har funderat på vilka tre sillrecept som är basen på ett smörgåsbord. Klara sillinläggningar bryr jag mig inte om för de blir grumliga så snabbt om man tar bort huden och numera verkar det som om jag inte får tag på annat än tråkig hudfri tysk matjes i olja.

Förutom sherrysill och senapssill blir det nog citronsill. Obs att ingredienserna i mitten är majonnäsingredienser, och då kan man lika gärna ta färdig (i alla fall om man är orolig för hållbarheten). Möjligen blandade jag ihop 1 dl majonnäs, 1 dl crème fraiche och 1 dl gräddfil istället för majonnäsen plus de 5 msk crème fraiche som står i receptet. Hur som helst blev det gott med citron.

Men först och främst behövde jag en grundinläggningslag. Och den hittade jag här.

Det låter ju lite galet med kaffe i sillen, men det här smakade bra. Fast med sill istället för strömming. Pappas whiskysill var också okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar