tisdag 29 november 2011

Första-advents-meny

Ungdomarna upptäckte kvällen innan att de hade andra planer, så vi fick äta den här menyn på tu man hand.

Huvudrätten var aprikostäckt ankbröst med apelsinsås och pasta. Till förrätt åt vi en sallad med fårost och till efterrätt pannacotta med skogssmultron (ur frysen).

Till frukost åt vi lussebullar med mycket saffran. Från Ica. För apoteket har aldrig någon på lager när vi bunkrar upp i Sverige på sommaren. Sandel har de visst inte heller, men det har de på apoteket här, så det ska inte bli några problem med kryddsillen i framtiden.

Men apropå bunkra upp. Jag var på IKEA häromdagen för att köpa svensk glögg till julfesten. Och tro det eller ej, IKEA har tydligen bara kommit till steg 1 i sin plan att byta ut märkesvaror mot sitt eget märke. Dvs det finns nästan ingen mat alls. Ingen kaviar, ingen svensk ost, inga räkor med skal, inget tunnbröd, inte ens pepparkakor (förutom en liten förpackning med julgranspepparkakor). Ingen annan julmat heller (inte för att jag skulle köpa den, men det finns ju andra). Så illa trodde jag verkligen inte att det hade blivit. Men ansjovis hade de, vilket jag köpte. Samtliga andra produkter är sånt som finns i de flesta affärer här i trakten, knäcke, sillburkar, lingonsylt. Så det lär nog dröja innan jag åker till IKEA nästa gång.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar