fredag 3 februari 2012

Briefylld lax och rökt lax i tortilla

Den briefyllda laxen var faktiskt väldigt god, men verkar inte ha fastnat på något foto. Jag lät portionsbitar lax tina, skar fickor i dem och pillade in litet torkad tomat i olja och en bit brie. Dagen till ära invigde jag något slags citronpeppar som jag aldrig använt förut och saltade och pepprade laxen. Laxen låg på en bädd av skivad puro och litet bladspenat, smaksatt med olivolja, citronsaft, salt och peppar. På slutet hällde jag nog över litet vatten och lade en folie över, men annars kanske det hade varit bättre att förvälla purjon först. Enligt receptet skulle det ta ca 15-20 minuter i ugn 200 grader, och det kanske stämmer. Till detta åt vi pasta. Vår unge kock bidrog till matlagningen genom att halvera citroner på ett mycket proffsigt sätt (zick-zackskant). Dessa serverades till.

Här i förskingringen får man ju inte tag i svenskt tunnbröd, men däremot på tortillas av någon konstig anledning. Men vad är det för skillnad på svenskt och mexikanskt tunnbröd (av vete)? Inte mycket, vad jag kan se efter att ha testat att göra laxrulle (eller rättare sagt laxgifflar, p g a brödets form) med tortillas.


Tårtbitsskurna (1/4-delar) tortillas, fyllda med laxröra. Vid en mottagning kan det kanske vara smart att sticka en tandpetare i, så de inte öppnar sig.


Sedan testade jag att göra laxos genom att fylla tortillorna med färskost, sallad, lax, tomat, purjo och lax.


Det kan ju vara en variant på svenskt fredagsmys, som vi kanske skulle införa. (Fredagsmys var inte uppfunnet när jag flyttade till Tyskland. På den tiden fanns det bara lördagsgodis. Men det var väl knappt att det fanns lösgodis i självbetjäningsboxar då. )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar