onsdag 29 februari 2012

Camembert


Jag fick för mig att jag behövde några recept till och köpte mig en tidning med allt möjligt från basfonder till lyxiga tjejfester. Det var två recept jag särskilt fastnade för, och det ena är det här:

Camembert i ugn med äpplechutney

För camemberten behövs bara en liten camembert (125 g) per person, en sked honung och litet färsk grovhackad rosmarin. Det tar bara 10-12 minuter i 200 grader. Osten blir väldigt flytande, vilket man ser när man skär i den.

Äpplechutneyn skulle man ju kunna byta ut mot rödlöksmarmelad eller något färdigköpt i samma stil.

Skär 3 stora äpplen i små kuber, hacka en lök. Blanda 1/3 av äpplehacket med ett par matskedar vinäger. Koka resten av äpplena, löken, lite russin, ett lagerblad, en kanelstång, 100 g farinsocker, 125 ml vinäger och 1 tsk salt ca 15 - 20 minuter efter att allt har fått stå och dra kallt ca 10 minuter innan. Blanda på slutet i resten av äpplena och låt koka upp. Låt kallna och servera med osten. Förvara resten i kylskåp. Håller sig rätt så länge.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar