tisdag 7 februari 2012

Malaysiapiroger

Detta är troligen malaysisk husmanskost och hör till en av de rätter som vi ska servera på den internationella bönedagen den 3 mars.


För ca 20 små piroger behöver man 250 g mjöl, 1 - 2 ägg, 1/2 tsk salt, 2 - 3 msk olja och lagom mycket vatten. Blanda mjöl, ägg, salt och olja. Tillsätt vatten, tills degen blir bra och knåda den. Låt den sedan stå en timme under fuktig duk.

Fyllning 100 g köttfärs (alt. räkor), 4 - 5 msk riven kokos (färskkriven står det i receptet, men man måste ju inte överdriva), 2 - 3 schalottenlök (eller 1 gul), 1 tsk kurkuma (eller curry), 1 tsk paprikapulver, 1 stjälk citrongräs (eller torkat citrongräs plus rivet citronskal), 1 krm socker, 1 krm salt.

Det här ska fräsas i olja i stekpanna och sedan svalna. Det kan behövas litet mera salt och kryddor. Det blev en del fusk med ingredienserna, för egentligen ville jag bara testa om det fungerade, eftersom jag hade 200 g köttfärs (dvs tillräckligt för dubbel sats) över, men sen tyckte jag att det fick duga och stoppade pirogerna i frysen. Degen räckte dock inte riktigt.

Utbakning: Kavla ut  degen. Ta ut stora runda cirklar, ca 10 cm. Jag tog ett ölglas med stor öppning och sporrade sedan ut konturerna. Lägg en matsked köttfärs nära ena kanten och vik över. Tryck ihop kanterna och gör vågor. I receptet stod det sedan att pirogerna skulle stekas på båda sidorna i mycket fett, men jag penslade dem med äggula och bakade dem i ugn istället (ca 12 minuter i 225 grader). Bara inte mitt team får reda på hur mycket jag har fuskat med receptet! Fast goda piroger blir det även med fusk. I morgon ska jag göra en dubbel sats till och frysa in. Så har vi 80 stycken piroger till ca 60 personer (som som sagt blir bjudna på mer mat ändå - jag ska göra malaysiaköttbullar också och de andra har också tagit på sig en hel del rätter).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar