lördag 24 mars 2012

Hårt tunnbröd


I det senaste numret av Icakuriren påstår matskribenten att det inte alls är svårare att baka knäckebröd än vanligt bröd. Nej, inte svårare, men jobbigare. Och det gäller även hårt tunnbröd. Resultatet blev väldigt bra, men det var förstås ett väldigt jobb att kavla ut och grädda alla kakorna och sedan låta dem svalna på ett sådant sätt att de inte mjuknar (och delvis lät jag dem eftertorka i ugn, för jag hade känslan av att de inte var tillräckligt torra och tunna). Men goda tunnbröd blev det, det måste jag säga. Fast jag är inte övertygad om att jag skulle ha bakat dem om det hade funnits tunnbröd att köpa, även om det var kul att testa.

50 g smör eller ister
1 l vassle (från ostkakebaket), alternativt mjölk
50 g jäst
2 msk sirap
1 l rågmjöl
1,5 l vetemjöl
2 tsk hjorthornssalt.

Skiva det rumsvarma smöret och häll över ljummad mjölk. Tillsätt salt, sirap, rågmjöl och jäst. Arbeta in mjölet till en lös deg, som får jäsa ca 20 minuter. Tillsätt hjorthornssaltet och dela degen 15 bitar, som kavlas ut så tunt som möjligt, både med slät kavel och kruskavel. Nagga gärna också. Grädda kakorna i ugnen i så hög värme som möjligt och låt dem svala på galler utan bakduk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar