tisdag 13 mars 2012

Hökarepanna


Jag utgick från det här receptet. Men först gällde det att urvattna njurarna. Jag har tillagat njurar förr och inte varit riktigt nöjd. Nu gjorde jag det här ordentligt. Först delade och putsade jag njurarna, sedan lade jag dem i vatten över natt med litet vinäger (franskt sätt), därefter fick de ligga i enbart vatten ett par timmar och därefter skar jag dem i riktigt små bitar och lät dem ligga i mjölk ett par timmar (svenskt sätt). Sedan sköljde jag dem och dessutom blancherade jag dem. Hökarpannan blev sedan mycket bra. Den ende som inte gillade dem hade fördomar från början. Ännu bättre blev hökarpannan faktiskt när den värmdes upp andra dagen. Potatisen blev visserligen mos, men smaken var fantastisk.

F ö är det vanligt att tillaga hökarpanna i ugn. På det sättet ligger skikten på sin plats, vilket är svårt att garantera när man inte kan låta bli att röra litet i grytan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar