måndag 12 mars 2012

Munsbitar - plockmat

Jag har testat några möjligheter till svenskinspirerade munsbitar. Recept kanske kommer senare.

Petit-choux med färskost och litet kaviar.


Falumunsbitar. På en annan blogg var det någon som föreslog falukorv med majonnäs, stekt lök och cornichon. Jag tänkte att det kunde bli snyggt om man stack ut stjärnor med kakmått, men oj, då blev det ju en tjusig bit över. Den biten kan man ju lägga på en bit runt bröd med färskost på, och så strö litet gräslök i stjärnhålet.


Blodpudding med syltad ingefära. Det är faktiskt inte min uppfinning, men jag tyckte det lät häftigt, så därför bestämde jag mig för att göra blodpudding. Det tog tyvärr ett bra tag innan min blodsbeställning fungerade (dagen före askonsdag gick det inte p g a slaktarnas sedvänjor, tisdagen därefter blev det strul, men på torsdagen ringde de, så jag kunde åka iväg och få mig en slatt blod i en hink, trots att en del av tjejerna i charken höll på att smälla av vid blotta åsynen.) Blodpuddingen à la Mannerström blev mycket lyckad och även denna lilla munsbit, men tyvärr har jag blivit övertygad om att det inte är en bra idé att servera blodpudding under konsertpausar. Tråkigt nog blev fotot litet dåligt.



Jag blev bjuden på frittata hos bekanta häromveckan och tydligen hade den varit djupfryst sedan deras silverbröllopsdag och då kom jag på att fläskpannkaka också är en sorts frittata och visst är det en möjlighet till svensk plockmat. Det var ett väldigt lyxigt recept från Kryddburkens blogg med hela 12 ägg. 


Nedan ett munsbitar från en falsk västerbotten-cheesecake. Jag ville bara testa, fastän jag inte hade någon västerbotten, så smaken blev väl inte riktigt rätt, men den var god ändå. Ovanpå skulle det vara svartavinbärsgelé, men istället tog jag hemgjort rött fruktvin och det var också mycket gott. Men jag tror att jag sparar det här receptet till en annan gång. 



Och så skulle jag testa något mer med sill. Pumpernickel, ägg och sill i enbärslag. Tyvärr är det litet svårt att få tag på färsk dill här - och vid närmare eftertanke så kommer jag nog att byta ut sillen mot Kalles kaviar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar