torsdag 1 mars 2012

Sill calzone eller sill i kapprock

I Hela Sveriges Husman finns det ett recept på Sill i ätbar kapprock, som jag har testat och omvandlat. Här utgår man ifrån Vår Kokboks pizzadeg och gör fyra paket med hela saltsillfiléer. Jag gjorde dubbel sats pizzadeg (1 pkt jäst, 8 dl vetemjöl, 3 msk olja, 3 msk vatten), hackade (den tyska matjes-)sillen och gjorde små piroger genom att mäta ut husets vidaste ölglas på degen (kanske 10 cm i diameter) och sedan vika ner kanten.

Innehållet i pirogerna: 300 g sill, 3 hårdkokta ägg, 1 gul lök, dill, allt hackat. Penslades med ägg. Pirogerna bakas i hög ugnsvärme inte alltför lång tid. Även här frångick jag receptet (av misstag, för jag hade inte på läsglasögonen), där det ingick litet finesser som "stå kvar i eftervärmen", men det är väl inte så noga. I alla fall är det här något som man kan äta med fingrarna vid en mottagning. (För säkerhets skull markerade jag kylpåsarna för en gångs skull, eftersom det även finns malaysiska piroger i frysen. Det skulle ju vara pinsamt att bjuda på asiatiskt när det ska vara svenskt och tvärtom.)

Det blev visst ingen bild. Ni får tro mig på ordet att jag har tillagat denna rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar