söndag 1 april 2012

Brioche


Brioche är ett tradionellt franskt festligt bröd. Det är sött och fett, men eftersom de enda briocher man får tag på här är Lidls briocher med onaturlig smak, så kan det väl vara värt ett försök. Och så ville jag använda min nya silikonbakform (Gugelhupf), som jag köpte eftersom det är så lurigt att stjälpa upp kakor ur den sortens metallbakformar. Silikonbakformen är verkligen bra! Och briochen blev också bra, men som sagt något för kaloririk.

På kvällen innan gör man en deg av:
5, 8 dl mjöl
2 msk grädde
4 ägg
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
15 g jäst
200 g smält smör
1 krm salt

Den ska jäsa en timme i rumstemperatur, knådas och sedan få jäsa kallt i kylskåp under folie. Nästa morgon ska den knådas, läggas i smord och mjölad form och få jäsa 90 minuter i rumstemperatur. I ett recept stod det att den bara behövde jäsa en liten stund medan ugnen värmdes, men eftersom den knappast hade jäst något i kylskåpet och dessutom var alldeles kall, så ville jag inte ta några risker. (Och då jag hade god tid före frukost, eftersom kocklärlingen och jag var uppe 6.30 på lördagsmorgonen och fixade en tidigare frukost till den förstnämnde, som skulle jobba, så var det inga problem att bli färdig tills de andra gick upp.) Den snittas 3 cm djupt på några ställen och gräddas 15 minuter i 200 grader och därefter 30 minuter i 170 grader, får stå 5 minuter i formen innan den stjälps upp.

Om man har en riktig briocheform, där översidan gräddas överst (och inte en sockerkaksform som vänds efteråt), ska man också pensla ytan med äggula och 1 msk mjölk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar