tisdag 10 april 2012

Gammaldags bayerskt påskbröd


Originalreceptet hittade jag här.
Blanda litet grann av 150 ml ljummen mjölk med en jästtärning och 1 tsk socker, samt en aning mjöl och låt detta jäsa ca 15 minuter (här har jag redan frångått receptet en aning). Låt 70 g smör smälta i mjölken och riv skalet av en ekologisk citron. Blanda 100 g socker, mjölk, smör, 2 ägg, 1 krm salt och citronskal med det jästa och rör ihop och knåda med lagom mycket mjöl (500 g i receptet), samt 80 g sköljda russin (eller efter behag). Låt degen jäsa 2 - 2, 5 timmar. I receptet står det att man ska göra ett stort platt bröd på ca 30 cm diameter. Först tänkte jag göra två mindre runda formbröd, men sen tyckte jag att det inte verkade vara så mycket deg, så jag gjorde bara ett. Som man ser på bilden blev det dock rätt så stort, så nästa gång gör jag två. Låt jäsa ca 20 minuter till, skär ett kors på ytan och pensla med uppvispat ägg, samt strö över mandel och socker. Här har jag fuskat till det en del, för de påskbröd som finns i affärerna stämmer inte överens med receptet, och då har jag gått efter det jag själv sett. Grädda 35 minuter (eller mer när det är ett så stort bröd) i 180 grader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar