söndag 22 april 2012

Punschrulle och chokladfyllda bullar

För ett tag sedan fick jag för mig att fylla bullarna med något annat än kanel. Det blev 100 g mandelmassa, 100 g smör, rivet skal av 1 ekologisk apelsin och litet riven blockchoklad. Också gott.


Rulltårta är något som jag inte har gjort på mycket länge, fast jag nog har funderat på det. Men nu när det är officiellt att rulltårta är retro-modernt, så blev det slutligen dags att ta tag i det här projektet. Eftersom det finns punsch i huset, som knappast går åt i ilfart, tänkte jag testa punschrullereceptet.


3 ägg och 1,5 dl socker vispas med elvisp i fem minuter.
2 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver tillsätts och vänds i. 2 msk punsch och 1,5 msk mjölk också.
Breds ut på bakplåtspapper i plåt och gräddas 5 minuter i 250 grader. Stjälp upp kakan på en fuktig handduk, dra av bakplåtspappret och stjälp över den varma plåten. Låt kakan svalna.

100 g smör och 1,5 dl florsocker vispas poröst. 1,5 msk kakao, 1 tsk vaniljsocker, 1 äggula tillsätts och till sist 1/2 dl punsch. Bred smörkrämen över den avsvalnade kakan. Rulla ihop och förvara i kylskåp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar