torsdag 5 april 2012

Smörkola

Nej, jag vet att det inte är jul, men jag har ju sedan många år en fördom om att det är så svårt att koka kola och knäck, så jag tänkte se om den stämde. D v s jag tog tag i kolafördomen. Knäckfördomen finns kvar.



100 g smör
2 dl grädde
3 dl socker
1 msk vaniljsocker (äkta, har hört att vaniljessens inte ska kokas)
1 dl (ljus) sirap (här finns det bara en sort)
1 krm ättiksessens (24%)

Smält smör i en gryta. Tillsätt övriga ingredienser. Koka utan lock och rör. Testa kulprovet efter 15 minuter. Det kan ta längre tid. Häll smeten på bakplåtspapper på en plåt. Låt den stelna och skär den sedan i bitar. Förvara i kyl.

Jag testade både cellofan och bakplåtspapper som kolapapper, men det fungerade bara med det senare. Nästa gång ska jag antingen göra dubbel sats eller använda mig av en mindre form än den jag hade nu (stor fyrkantig kakform / mindre plåt med löstagbar kant) för att få litet mindre platta bitar.

Tror att jag har övervunnit kolafördomen. Det var inte svårt och det tog inte heller lång tid, förutom inlindandet i bakplåtspapper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar