tisdag 3 april 2012

Speckgugelhupf


Det här traditionella brödet från Alsace blev riktigt fint i silikonformen. Här återger jag det receptet jag använde mig av nu senast. Tyvärr vet jag inte vart det andra har tagit vägen. Jag skulle tippa på att det innehöll mer smör, för det här var en aning torrt.

8 dl mjöl
1 msk socker
1/2 kub jäst
250 ml ljummen mjölk
50 g mjukt smör
2 tsk salt
1 ägg
100 g bacontärningar
ev. 10 grovhackade valnötter

Blanda jäst, socker, litet mjölk och en aning mjöl och låt jäsa 10 minuter. Blanda sedan i de andra ingredienserna utom bacon och nötter och arbeta degen kraftigt. Låt den jäsa 1 - 2 timmar. Tillsätt bacon och nötter och knåda litet till. Lägg degen i en smord och mjölad form och låt den jäsa tills den nästan pöser över. Värm ugnen till 200 grader och grädda brödet ca 40 minuter. Stäng av ugnen och låt brödet stå kvar 10 minuter i eftervärmen. Ta ut det och låt det stå 10 minuter till innan det stjälps upp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar