måndag 7 maj 2012

Hög ostkaka


Det här är den typen ostkaka man får när man köper en bit på ett kondis i Tyskland. Den skulle gräddas i en form på 28 cm i diameter, men min största är på 26 cm, så för säkerhets skull ställde jag upp bakplåtspapper på insidan av formen. Det kanske också skulle vara bättre med lägre ugnstemperatur än 200 grader, för ostkakan blev rätt brun, fast den stod längst ner i ugnen med ett bakplåtspapper över. Den angivna tiden räckte inte. Efter att fotot tagits insåg jag att den måste in ett tag till i ugnen.



Den luriga ingrediensen (att få tag på) i det här receptet är vetestärkelse (gluten), vilket bagare ofta tillsätter i bröd och tydligen även konditorer i ostkakor av den här typen. Först skickade jag ut glutenspioner i den stora stadens affärer, sedan kollade jag själv både i den mindre staden och på internet, samt skickade en förfrågan till en producent, som inte visste var man kunde köpa produkten. Om jag hade haft kontakter till ett tillverkande bageri (inte till försäljningsfilialer) hade det väl varit bäst att köpa där. Det finns även i en internetaffär som säljer DDR-nostalgiprodukter, men till sist gick jag helt enkelt in på apoteket och beställde en liten förpackning gluten till apotekets vanliga överdrivna pris.

Mördeg:
5 dl mjöl
150 g smör
1,65 dl socker
1 ägg
en skvätt mjölk

Gör en mördeg och låt den vila i kylskåp minst 1/2 timme. Kavla sedan ut den och lägg den i en kakform, samt gör en 5 cm hög kant. Låt den stå i kylskåp tills fyllningen är färdig.

Fyllning:
1200 g kvark/kesella (tog 1000 g mager och 250 g grädd-)
125 ml mjölk
250 g florsocker
60 g vetestärkelse
1/2 - 1 vaniljstång
8 ägg
125 g vispgrädde

Blanda kvark, mjölk, florsocker, vetestärkelse och innehållet av vaniljstången. Skilj äggulorna från vitorna. Blanda i gulorna och vispa äggvitorna tills det blir ett riktigt fast skum. Vispa därefter (av diskningstekniska skäl) vispgrädden. Blanda i grädden i smeten och vänd därefter i äggvitorna. Häll smeten i pajskalet och släta gärna till ytan. Grädda den i 175 - 200 grader i 20 minuter. Ta sedan en vass kniv och skåra ytan runt om (som en ring vid ytterkanten). Grädda den sedan 20 minuter till eller snarare 40 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar