torsdag 21 juni 2012

Fläderblomssaft


Jag har gjort flädersaft i år igen. Men nu när jag är nybliven ägare till en konserveringsapparat från Lidl, så tänkte jag undvika att fylla frysen med flädersaft. Dock har jag fryst in en del, efter att en ytterst pessimistisk typ på ett forum påstått att man måste ha en industriell tryckkokare och konservera i extremt hög värme utan socker för att få bort alla läskiga fläderblomsbaciller och ändå undvika karamellisering. Normalt sett kan man ju t o m hemkonservera kött. Har ännu inte köpt några specialburkar och -flaskor, men eftersom det värsta som kan hända med saft är jäsning och synligt mögel, så tar jag risken.


Mitt vanliga recept är 40 fläderblomsklasar, 4 skivad ekologiska citroner, 1,5 kg socker och 2,5 dl citronsyra som varvas i en kruka. Man ska hälla på 2 liter kokande vatten, men eftersom det inte får plats, brukar det bli koncentrerad saft på 1 liter vatten. Den här gången spädde jag ut saften efter att den dragit i 5 dagar. Dessutom blev det en omgång röd fläderblomssaft, med 200 g skivade jordgubbar som fick ligga i tillsammans med flädern, men jag minskade ner tiden till 3 dagar för att kunna konservera all saft samtidigt. Bilden ovan är före konserveringen.


I konserveringsapparaten. Ställde dit några vattenfyllda burkar för att flaskorna inte skulle kunna välta.


Konservering i 25 minuter i 90 grader.


Så här såg det ut efteråt. Den röda saften drabbades visst av utfällningar. Det kan ju knappast vara mögel som uppstått under konserveringen. Däremot kanske den lättare drabbas av mögel p g a de fasta partiklarna, så jag får väl börja servera den röda saften.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar