måndag 2 juli 2012

Schnitzel


I paketet från gårdsbutiken ingick en påse schnitzlar och i en matlagningstidning presenterades vid samma tidpunkt som jag köpte köttet en massa recept och tips för schnitzelstekning. Schnitzel är något jag har undvikit, dels p g a att stekning inte är min grej och dels p g a att man behöver en riktigt stor stekpanna om man ska steka mer än en schnitzel i taget. Så när stora stekpannor ingick i en kampanj slog jag till.

Här är resultatet av parmesanschnitzelreceptet:


Först ska man banka ut schnitzelbitarna rätt så tunt mellan plastfolie (för att köttfibrerna inte ska fastna och förstöras i kötthammaren eller vad det heter). Sedan ska man mjöla bitarna och därefter dra dem igenom en kräm av 2 vispade ägg, 2 msk grädde, 30 g riven parmesan, salt, peppar, gräslök. Därefter ska de stekas i Butterschmalz (det är väl i princip skirat smör, som man här kan köpa färdigt), vilket är mycket bättre att steka i än smör, som bara sprutar och blir bränt. Det ska vara rätt så mycket fett i pannan när man steker panerat. På tyska säger man att schnitzlarna ska simma. Därtill serverades sallad, potatis med persilja och det icke vidbrända smöret ur pannan.

Då jag öppnade vacuumpåsen från gårdsbutiken, såg jag att det var fler schnitzlar i än jag trott, så det blev schnitzel igen dagen efter, istället för sill. Till det receptet återkommer jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar