fredag 21 september 2012

Sommarens hushållsrelevanta loppisfynd


Det är för all del inte alla hushållsrelevanta loppisfynd i bokväg som avbildas nedan. Jag har dessutom för en tia per styck köpt en mycket bra köttkokbok med europeisk husmanskost; en bok om köttstyckning som kan vara bra vid nästa beställning av en halv gris och säkert också kan hjälpa kocklärlingen när han kommer litet längre; samt en bok om hemvården, som handlar om hur man vårdar sitt hem, särskilt sitt lantliga hem. Det rör sig om en skolbok för lanthushållsskolor. Vet inte hur mycket nytta jag får av den, men den är ändå intressant.

Nedan har vi boken Smårätter från Ica-Kurirens smårättstävlan 1952. Här finns nog alla sillrecept samlade som kan tänkas. Det här är verkligen en skatt för smårättsintresserade. Mycket intressant är också antalet kalvbrässrecept, som verkligen måste ha ansetts som en delikatess. Tror nog jag måste ge mig på något av dessa recept vid tillfälle.


Stora boken om smörgåsar från 1985 är också ett kap för en tia.


Kocklärlingen och jag har övat på att förlora ägg och här finns ett lämpligt recept för den som har förlorat ett antal ägg; nämligen Alpmacka.


Man steker rostbrödsskivor i smör och droppar över 1 msk vitt vin per skiva bröd och lägger på en skiva kokt skinka och ovanpå den det förlorade ägget. För att inte riskera att göra sönder äggulan lade jag på ytterligare en skinkskiva och bredde därefter över den rivna emmentalern, blandad med ett ägg. Det kan dock hända att osten inte hade halkat ner så mycket om den bretts över ägget istället. Gratineras.

Hemligheten med att lyckas förlora ägg (eller pochera) är nog faktiskt att äggen måste vara färska. Mycket färska. Enligt kockarnas sedvana ska vattnet inte saltas, bara tillsättas vinäger / ättika, men jag tror inte att det spelar någon större roll om det är salt i eller ej. Har testat båda varianterna. Vattnet ska inte stormkoka heller, utan hålla sig på gränsen till kokning, enligt min ringa erfarenhet. Dock ska vi nog fortsätta förlorandet för att uppnå fullkomlighet. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar