tisdag 23 oktober 2012

Blodkorv


Ur den intressanta kok- och etikettboken 100 bjudningar, utgiven av Husmodern 1933, har jag nu valt ut ett recept på gammaldags blodkorv, som vid ett korvgille borde serveras som huvudrätt med kanel och socker, jämte smör, bröd, köttbullar, kokta ägg, ättikssill, fläskkorv, potatis, leverpudding, leverkorv och hembryggt öl. Fast först bör man bjuda på hembakat vetebröd och småkakor. Nuförtiden är ju bara blodkorv helt klart överkurs.


1,5 kg fläskkött, 1 hjärta, 2 njurar, 300 g kokt späck, 10 g stötta nejlikor, 20 g stött vitpeppar, 1,5 msk stött mejram, 4 tsk salt, 2 tsk socker, 1 l svinblod, köttspad, russin, 5 franskbrödskivor.

Köttet kokas, avkyles och skäres tillika med späcket i små tärningar. alla kryddorna blandas med köttet. Brödet överhälles med köttspad. Alla ingredienserna blandas i blodet så att det blir en tjock massa, som fylles i korvskinnen. Korvarna ombindas väl och läggas i en gryta i kallt vatten som sakta bringas i kokning. De äro färdiga då man sticker en vispkvist igenom och på denna icke visar sig något blod. De serveras varma. Kunna även stekas i skivor.


Och så här ser den kokta blodkorven ut. Den blev faktiskt god. Bättre än blodpudding, säger familjen.


Jag har börjat kolla en kocksåpa på TV och vid något tillfälle, som jag missat, så gjorde mästerkockarna fylld pasta med blodkorv. Har i alla fall länge känt ett behov att få mer rutin när det gäller hemgjord pasta, så idag tinade jag upp 250 g blodkorv och satte igång.

Gör en pastadeg på 500 g mjöl eller så (det blir en del över), samt 5 - 6 ägg, 1 tsk salt och litet olja. Låt den vila i kylskåp.

Stek en hackad lök och en fint hackad potatis, krydda med timjan, mejram, salt och peppar. Låt svalna och blanda ner den smulade blodkorven.

Kör degen i pastamaskinen eller kavla ut den tunt. Först gjorde jag stora platta maultaschen, därefter halvmånar och sedan rundlar. För de två senare modellerna behövs ett runt kakmått.

Bäst blir de små modellerna, för degen sväller upp i kokvattnet. Halvmånarna gjorde jag så att jag tog ut rundlar med mått, penslade med ägg runt kanterna och lade en liten klick fyllning i mitten och knep till kanterna. För rundlarna klickade jag ut fyllning på en pastalängd, penslade runt om och lade en pastalängd till över. Sedan tog jag ut rundlar och knep till kanterna. De små varianterna kokade jag ca 3 minuter. 

När jag tog ut pastan med en hålslev, lade jag den i en skål med litet olivolja i och hällde sedan över litet till för att den inte skulle klibba ihop. Tror nästan den kan frysas in så här.

Sen tog pustan slut, som det står i visan, och eftersom det ändå inte fanns några middagsgäster, nöjde jag mig med den fyllda pastan rakt upp och ned. Men den kan nog också serveras med tomatsås t ex.

Ifall någon undrar, så var blodkorvspastan god.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar