tisdag 30 oktober 2012

Höstmeny


En fantastiskt god soppa på pumpa och kvitten. Här dekorerad med pumpakärnor och pumpakärnsolja.


Anka med kvitten - fyllningen förblev litet hård, men kvittenkompotten var mycket god. När det gäller anka och gås ska man akta sig för att göra sås på skyn, åtminstone innan den har kallnat, så man kan ta bort fettet. Här gjorde jag en limesås istället.


Efterrätten blev också mycket god. Pumpakärnsparfait med björnbärskompott. Jag tycker att björnbär är lämpligare för en höstmeny än blåbär som det står i originalreceptet. Och så hade jag i hemmagjort rött fruktvin istället för svartavinbärsjuice.


Länkarna är på tyska, men jag tror i alla fall inte att någon ev. bloggläsare kommer att laga de här rätterna p g a ingrediensbrist. Kvitten växer möjligen i Skåne och på Gotland och pumpakärnor och -olja, tror jag kan bli svårt att få tag i.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar