söndag 7 oktober 2012

Konserverat bröd


Det började med att jag absolut ville göra upplandskubb och för detta helst behövde ha en kokfast form (mjölkkanna) av rak modell på 4 l, vilket jag inte hittade. Till slut bestämde jag mig för de raka konservburkarna från Weck, som dock bara innehåller 750 ml. (Efter bakningen hittade jag dock större glasburkar från en fransk firma, så det får bli stora limpor en annan gång.) Men när man ändå kokar uppplandskubb i konservglas, så kan man ju faktiskt också konservera dem på en gång. I Weck-kokboken står det hur man bakar kakor i konservburk. I det här fallet räckte det med att sätta fast locken den sista halvtimmen.




Recept:

5 dl vatten
1,5 dl sirap
1 tsk salt
50 g jäst
1 l rågmjöl
8 - 10 dl vetemjöl

Gör en inte alltför fast deg och låt den jäsa i smorda burkar. Lägg på locket (utan gummiring) och koka 5 timmar och fyll på vattnet när vattenståndet är lägre än deghöjden.


Lika bra att koka utomhus om man inte vill ha ångbad inne.
Men nästa gång ska jag testa en modern variant, som jag hittade på internet.



Konservering på annat sätt: svenska hallon i lidlvodka (hallonlikör kan det bli med socker i när bären silats bort), trädgårdsbjörnbär i vinäger (det ska bli björnbärsvinäger utan bär) och slutligen Rumtopf (med bär).

Grundreceptet är 500 g socker, 500 g bär och 0,7 l brun rom (54%). Om man fyller på behövs det senare bara 2 dl rom för 750 g frukt / bär och 750 g socker.
Det var inte igår som jag gjorde Rumtopf annars, men det ska nu bli en god julefterrätt. Förvaras mörkt och svalt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar