tisdag 16 oktober 2012

Nässelsoppa och skiktdessert


Det har blivit så mycket matlagning på sista tiden att matbloggningen har blivit lidande.


Det här är en jättegod nässelsoppa med fänkåls- och kumminfrön. Originalreceptet här. Men jag gjorde bara soppan och hoppade över gäddpatén och lyxiga ingredienser som rökt kalvtunga. De enda tillbehören är rostad pumpernickel, rostad med kummin, enligt receptet och rökt forellfilé. Obs den lilla mängden nässlor som behövs för att göra soppan god! Jag tror att det ofta är för mycket nässlor i, vilket inte förbättrar smaken. I det här fallet hade jag dock aningen för litet nässlor i frysen och lade i litet nyskördad Gode Henrik också.


Den här trevliga efterrätten ska jag göra om, men nästa gång med kompott i annan färg än röd, så gör den sig optiskt bättre. Längst ner 200 g smulat mörkt bröd (pumpernickel) med 2 msk kakao, 2 msk brunt socker och 4 msk druvsaft. Nästa lager innehåller 250 g röd kompott och därefter kommer 250 g kesella med 20% fett plus en gnutta vanilj. Det blev här 6 glas. Enligt originalreceptet skulle det ha blivit 4 portioner, men med dubbla skikt av allting. Jag tror dock att det skulle behövas väldigt smala glas för att det skulle se bra ut i så fall. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar