onsdag 17 oktober 2012

Soppor


Rostad tomat- och rödbetssoppa fastnade visst inte på bild, men den blev god. Dock hade jag inga färska tomater att offra på soppa, utan tog en burk tomater. Och istället för rostade hasselnötter använde jag mig av solrosfrön.



Till zucchini- (squash-)soppan gjorde jag faktiskt egen buljong på soppgrönsaker och ett par lökar, samt lagerblad, pepparkorn och salt. Egentligen skulle det ha varit tomat i också, men det hade jag inga över.

Till soppan fräser man 1 stor finhackad lök, 3 finhackade squash (gula enligt receptet, men jag hade bara gröna) och en klyfta vitlök, finhackad. Tillsätt litet honung, salt och peppar samt 1 tsk kurkuma (det gula i curry) eller 5 trådar saffran. Men jag sparar saffran till lussebullarna. Häll på 1/2 dl vitt vin och låt koka in. Tillsätt 1/2 l buljong och låt koka ca 20 minuter. Tillsätt 200 ml grädde och 150 g creme fraiche. Före serveringen mixar man i 2 msk vispad grädde och 2 msk iskalla smörtärningar. Tycker inte det sista gjorde varken från eller till. Soppan blev mycket god, men det var rätt svårt för middagsgästerna att gissa vad den bestod av.

Sen skulle man egentligen ha kesellanocken i. Dem gjorde jag vid ett annat tillfälle och de blev väldigt lyckade.
300 g kesella, litet kryddgrönt, 2 äggulor, 50 g riven parmesan, salt, peppar, socker, citron, muskot rörs ihop. Koka upp saltat vatten och forma kesellamassan till små klimpar med två teskedar och låt dem sjuda ca 10 minuter. Vattnet ska inte koka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar