torsdag 1 november 2012

Två soppor och en dressing

Nej, det är inte samma soppa med olika garnityr. Överst har vi en kärnmjölkssoppa med potatis, selleri och russin och nedan en sellerisoppa med olivoljekrutonger.


Kärnmjölkssoppa:

Skiva 2 stora lökar i tunna ringar och lägg undan. Skär 350 g mjöliga potatisar och 100 g rotselleri i fina tärningar, fräs dem i litet smör och häll på 500 g grönsaksbuljong. Lägg under tiden 4 msk russin i ljummet vatten och stek lökringarna så de blir guldbruna. Efter 15 minuter tar man ut 6 msk grönsakstärningar ur soppan och mixar resten. Tillsätt 300 ml kärnmjölk och värm upp soppan försiktigt. Den får inte koka mera. Smaka av den med salt, peppar och muskot. Tillsätt grönsaktstärningarna och strö över lökringarna vid serveringen.


Sellerisoppa:

Här måste jag erkänna att jag har fuskat en del. Dels bytte jag ut schalottenlöken mot gul lök, dels strök jag 1 msk tryffelolja som man skulle tillsätta på slutet, dels orkade jag inte ta fram fritösen för att fritera några stjälkselleriblad (ifall jag hade haft några) som dekoration och dels vispade jag inte 2 msk grädde som dekoration. Det här är i o f sig ett stjärnkocksrecept, så då kan man väl få hoppa över överkursen. Däremot blir krutongerna väldigt goda när de steks i olivolja, så det kan man gott göra. De får litet intressantare smak än när de steks i smör.

1 gul lök eller två schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
400 g rotselleri
skärs i fina tärningar och fräses i smör.
1 dl vitt vin
hälls över, tillsammans med
500 g grönsaksbuljong
Mästerkocken som kreerat detta recept tycker att man ska hälla i 250 g grädde redan vid detta stadium, men jag valde att vänta med grädden tills soppan kokat 30 minuter för att kunna gå ifrån och städa hyllor. 
Hur som helst ska soppan mixas efter en halvtimme och helst hällas genom en sil (det gör kockar alltid med såser och soppor för att vara säkra på att slippa få med bortglömda grönsaksbitar och ev. klumpigt mjöl). Salta och peppra vid behov och tillsätt även 1 msk tryffelolja ifall det finns någon. 

Stek 4 rostbrödsskivor i olivolja, salta och låt dem droppa av på hushållspapper. Servera i soppan tillsammans med ev. friterade selleriblad.

Så fick jag höra tala om att det finns något som kallas potatisdressing som passar till fältsallat (maché) och var tvungen att testa receptet.

Blanda 1,5 tsk dijonsenap, 1 msk balsamico, 4 msk matolja, 2 msk olivolja och mosa ner två heta kokta potatisar. Häll över salladen på direkten. Dressingen ska vara varm! 
Fast det är lättare sagt än gjort, för mosad potatis svalnar illa kvickt. Kanske borde man värma upp dressingen innan man mosar i potatisen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar