söndag 2 december 2012

Fisk i fastetid


Advent är egentligen fastetid, vilket knappast någon praktiserar, men här är i alla fall två fiskrecept.


I bokbasaren fick jag tag på en 80-talskokbok med "mästerkocksrecept". Det är faktiskt en del 70-talskänsla à la den "bruna maten", som en viss bloggarfamilj kallar den. Här är dock ett rätt trevligt recept som passade mina ingredienser. Gös var förra veckans erbjudande på Lidl, i källaren står ett krus surkål och så hade jag gåsfett kvar. 

Fräs en hackad lök i litet gåsfett, fyll på med 1, 5 dl grädde (tyvärr hade jag bara creme fraiche, men det gick ju också) och låt koka in litet innan 200 g surkål tillsätts och får puttra. Samtidigt kan man ju koka potatis till puré också. Stek 100 g bacon och ta upp den, stek därefter några brödtärningar i smör till krutonger och ta upp dem och därefter saltade och pepprade gösfiléer (4 filéer) i fettet. I receptet står det 1,5 minuter på varje sida, men i ett kockprogram har jag lärt mig att man bara steker skinnsidan, annars blir gösen torr. Så det tog kanske 5 minuter på rätt så låg värme mot slutet. Man ser faktiskt när fisken blir vit och färdig. Surkålen och potatisen står vid det laget och väntar i sina kastruller, så det går snabbt att servera. Tomaterna på bilden är egen skörd. Har fortfarande tre plantor kvar i fönstret och skördade en handfull varannan dag förra veckan. Nu börjar det minska, men det är väl fint med egna tomater (och chili) i advent.


Lax med ingefära, chili och lime, ett recept från Coop. Här har jag bytt ut den stora laxbiten mot ett par laxfiléer, utdrygade med sej, allting skuret i mindre bitar. Pak choy har jag förstås inte fått tag på, men jag tror att mangold är litet ditåt, så det fick duga. En god maträtt med lätt asiatisk känsla.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar