fredag 4 januari 2013

Efterrätter och söta bakverk



En strudel på kokt kvitten, serverad på nyponsoppsspegel. Vet inte, tror nog att äpplestrudel är godare, så jag bryr mig inte om att översätta receptet. Men serveringsidén är väl trevlig. Litet creme fraiche utklickad på den kalla nyponsoppan och lätt utdragen med en pinne.


Saffranslängder som räcker till minst tre stycken. Jag kalljäste längderna genom att göra degen på kall degvätska och ställa bunken i källaren med fönstret på glänt och så bakade jag färdigt till frukost. Man kan också lätt minska ner saffransmängden. Med två paket blev de också knallgula.


Istället för risgrynsgröt åt vi ris à la Trautmannsdorf. Det är en klassisk (men rätt bortglömd) efterrätt som står i kock-kokboken och som är uppkallad efter en preussisk general, tror jag. Det finns en massa recept och det de har gemensamt är att de innehåller risgrynsgröt, grädde, gelatin och frukt. Så här gjorde jag: Gröt på 1,5 dl rundkornris, 3 dl vatten och 6 dl mjölk och 1/2 vaniljstång, som efter att mjölken tillsatts fick koka färdigt i 175 grader varm ugn. Så blandar man i 4 blad gelatin och så småningom när gröten kallnat även 2 dl vispad grädde och tydligen 1/2 ägg, ser jag här (eller 1 äggula om man inte har vispade äggrester kvar efter bullbaket), samt 75 ml socker. Sedan tog jag i litet romtopfbär istället för sockerkonserverade kompottfrukter och garnerade med litet romtopfspad istället för mosade hallon eller jordgubbar. Jag har också gått och skaffat mig puddingformar av plast, så puddingen ser rätt fin ut på bilden, tycker jag. Mängden gelatin stämde alltså.



Jag skulle ha strukit citronsaften i receptet och då är jag övertygad om att det skulle ha blivit en helt fantastisk enkel efterrätt, och jag ska definitivt göra om det utan citronsaft.

Först gör man en mannagrynsgröt på 4 dl mjölk, som får koka upp med 1/2 tsk riven citron, 3 msk socker och fröna från en halv vaniljstång. Sedan tillsätts 4 msk mannagryn och så får gröten koka några minuter, hälls upp i glas / formar och får kallna. Under tiden gör man en kompott. I originalreceptet stod det 150 g jordgubbar och 150 g rabarber, men jag tog smultron och röda vinbär istället. Får koka med 3 msk florsocker, fröna ur en halv vaniljstång. Glöm citronsaften. Sedan reder man enligt receptet 1 msk puddingpulver med 1/2 dl vitt vin och blandar i. Det går säkert med stärkelse också. Så häller man kompotten över mannagrynspuddingen och serverar ljummen eller kall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar