tisdag 22 januari 2013

Schwäbische Maultaschen


Jag är riktigt nöjd med de här pastagrejorna. Det är inte direkt första gången som jag ger mig på tortellini eller maultaschen (översättning: väskor för mulen, käften, munnen), som också heter Herrgottbescheisserle (små saker att lura Gud med) och i det fallet är det fråga om katolska maultaschen, för de är köttfyllda och kan i smyg ätas i fastan eftersom köttet inte syns. De evangeliska varianterna är vegetariska, för protestanterna har inget behov av att lura Gud, då de inte ens behöver fasta. Men det är nog första gången jag är nöjd med resultatet.

Problemet med tortellini och andra varianter som man gör en och en, är, förutom jobbet, att de får en liten ofylld degkant som under kokningen sväller upp och blir sladdrig. Det finns ju skurna maultaschen, men jag har alltid varit skeptisk till dem, för tänk om fyllningen flyter ut i kokvattnet! Men så kom jag på att det finns youtube och fick mig flera kurser i maultaschen-tillverkning. Jag bestämde mig för följande metod:


Pastadegen har jag här kavlat ut och brett ut ett inte jättetunt lager fyllning på den mittersta tredjedelen och vikt den bortre kanten över och tryckt till. Den främre tredjedelen penslade jag först med ägg innan jag lade den över.


Med skaftet på en träsked tryckte jag till lagom stora bitar innan jag skar ut dem.


Så här blev det färdiga resultatet efter försiktig sjudning. 

Recept:
260 g mjöl
2 ägg
4 äggulor 
1 msk olivolja

Blanda ihop degen och låt den vila en stund. Den här satsen räcker dock inte till fyllningen:
600 g spenat, förvälld och urkramad, avsvalnad
2 schalottenlökar eller gul lök, hackad, fräst med
1 hackad vitlöksklyfta och
100 g bacon- eller skinktärningar och
hackad persilja, alltihop avsvalnat
2 småfranska från gårdagen, uppmjukade med het mjölk och urkramade
200 g köttfärs

Sedan körde jag alla ingredienserna tillsammans i mixern med 1 tsk salt och 1 krm vitpeppar, bredde ut smeten enligt ovan, gjorde maultaschen och lät dem sjuda 10 minuter och sedan droppa av. De kan serveras i buljong / soppa, med potatissallad (inte med majonnäs, utan den tyska varianten), smörfrästa med stekt lök eller gratinerade i ugn med ost. Bland annat. Planen var att äta dem i kväll, men förutom dem jag har provsmakat (jättegoda!), så tror jag att de kommer att hamna i frysen, p g a att det bidde en paj också.


Av resterna från fyllningen gjorde jag en paj med man-tager-vad-man-haver-ingredienser, d v s resten av ägget från penslingen, en bit mozzarella och några tomater. Pajdegen gjorde jag också.


Et voilà!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar