tisdag 29 januari 2013

Tysk och svensk husmanskost

Jag fick väl litet blodad tand efter att ha lyckats med schwäbische maultaschen, så jag bestämde mig för att testa ett vegetariskt recept med nordiska ingredienser (cross-over?). Den här degen innehåller mycket mindre ägg, men är något svårare att kavla ut, men bara litet. Tur att jag testade receptet i min ensamhet, för det var ju inte direkt perfekt. För det första räcker det inte till 4 personer, utan till högst 3, om de är små i maten, för det andra stämde inte tiden som rödbetorna behövde, men det hade jag faktiskt på känn. Däremot blev det mycket gott!

Linsfyllda maultaschen med palsternacksbechamelsås och rostade rödbetor

Deg: 100 g dinkelmjöl, 1 msk olja, 1 msk mjölk, 1 ägg, 1 krm salt
Knådas ihop, får vila i folie i kylskåp ett tag.

Fyllning: 100 g speciella linser (Alblinsen) som jag bytte ut mot vanliga bruna linser, som jag kokade i tryckkokaren i 11 minuter. Obs! de ska inte bara sköljas i kallt vatten och droppa av efteråt, utan helst kramas ur. Likadant med kesellan (75 g), d v s den ska droppa av eller kramas ur. Eftersom jag inte insåg det själv, fick jag låta fyllningen stå och droppa rätt så länge efteråt i onödan. Fyllningen ska också smaksättas med 1 msk honung, 1/2 krm peppar och 1/2 tsk salt. 

Under tiden kan man ju göra i ordning rödbetorna (2 små), d v s skala dem och skära i små kuber, samt hacka en vitlöksklyfta och blanda i en ugnsfast form med rosmarin, olivolja, salt och peppar. Ska rostas i ugn ca 40 minuter vid kanske 150 graders värme.

Sen tar man 2 små palsternackor (ca 100 g), skalar och skär dem i småbitar och fräser dem ett tag i 50 g smör (man kan nog ta mindre i o f s) och fyller sedan på med 250 ml mjölk och låter detta koka tills palsternackorna är mjuka. Sedan mixas eller passeras såsen och smaksätts med 2 krm salt och litet peppar.

När fyllningen är tillräckligt torr gör man som i det andra maultaschen-receptet, se ovan, och den här gången gjorde jag ganska små maulisar.


Pastakuddarna serverades i såsen med rödbetorna och med en bayersk vitkålssallad. Jättegott, men nästa gång ska jag piffa till dem optiskt också med någon persiljekvist eller så.


På internet hittade jag ett recept på kålpudding med brysselkål, som jag bestämde mig för att testa och se om det skulle vara möjligt att piffa upp kålpudding. Det är väl litet tveksamt om man skulle kunna servera uppiffningsförsöket på någon restaurang. Trots allt verkade receptet som något ur bloggen Den bruna maten. Men det var inget fel på smaken i o f sig. Fast kåldolmar ser snyggare ut. Här har jag kokt 1 klyfta strimlad vitkål och en hackad lök i litet vatten och sedan fräst det i smör och sirap. Vattnet återanvände jag sedan till brysselkålen, som jag dock använde hel och inte sönderplockad som i receptet, som frästes på samma sätt i stekpannan. Kålspadet sparas även till köttfärsen. Jag tog blandfärs och hoppade över de svarta bönorna på burk, blandade den med 1 tsk salt och 1 krm peppar samt 1 dl kålspad och bredde ut över vitkålslagret. Sen tryckte jag i brysselkålen och ställde in formen i 200 g varm ugn ca 40 minuter. Brysselkålen råkade bli litet för välstekt redan från början, så på slutet lade jag på en bit aluminiumfolie. I det här receptet är det f ö ingen risgrynsgröt. Det är helt okej, men inget märkvärdigt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar