onsdag 6 februari 2013

Fransk terrine



Något smuligt mittparti av terrinen

Det är inte direkt svårt att göra en terrine, men det är en del jobb, fast jag tror nog att man kan underlätta en hel del för sig om man hackar köttet i intervallfasen i köksmaskinen (men det har jag inte testat än).

500 g kycklingkött, mycket fint hackat
500 g fläskkarré, mycket fint hackad
1 pressad vitlöksklyfta
1 - 2 finhackad(e) lök(ar)
1 grovt riven morot
2 tsk salt, 2 krm peppar och 2 krm muskot
(det var det jag tog, för i receptet stod nada, men vid närmare eftertanke kan man nog ta litet mer av allt och vid ännu mer eftertanke funderar jag på om de inte menar muskotblomma istället för muskotnöt, för det nästan alltid muskotblomma i korvrecept)
Ovanstående ingredienser marineras upp till ett dygn i 2 dl vitt vin (originalreceptet föreskriver Gewurztraminer, men det är för lyxigt för matlagning, tycker jag)

150 g korvmassa - Wurstbrät - det är redan kryddad extra fint malen köttfärs - och jag tog faktiskt till Leberkässmet (falukorvsaktig smak), som blandas med
1 handfull blandade finhackade örter, persilja och gräslök t ex
200 g bacon i tunna skivor

Det fungerar inte speciellt att låta det hackade köttet droppa av, men vad spelar det för roll när vinet ska hällas på igen på slutet?

Lägg ut en brödform eller en snygg keramikform med baconskivor. Lägg hälften av det marinerade köttet i botten, klicka över örtkorvsmeten och lägg resten av köttet över. Täck med resten av baconskivorna. Lägg ett dubbelt ark aluminiumfolie över och grädda i vattenbad i 200 grader. Det stod 1,5 - 2 timmar och terrinen var genomgräddad efter två timmar. Däremot hade den riktigt bra homogen konsistens bara i de yttre delarna och mitten var fortfarande en aning smulig. Så jag tror att en halvtimme till inte kan skada. Alltså 2,5 timmar.

Låt terrinen svalna av, lägg tyngder på folien, så den får press medan den kyls.

En förrätt eller ensamrätt som imponerar utan en massa stress i sista sekunden. Den ska jag låta damerna i bönedagsteamet (de får ett par bitar av ytterkanterna, som blev bäst) testa i kväll. Temat är Frankrike, så maten är ju inget problem i år.

Tillägg: F ö försvann smuligheten i mitten efter en dag i kylen, så det räcker nog med 2 timmars gräddning.

Nu lägger jag in originalreceptet på tyska, så har jag det uppskrivet någon annanstans än i min pärm. Det finns intressenter som inte kan svenska.

Terrine légère au Gewurztraminer

500 g Poulardenfilet sehr fein gehackt
500 g Schweinenacken sehr fein gehackt
1 Knoblauchzehe, zerdrückt
1 Zwiebel, 1 Schalotte, fein gewürfelt
1 Karotte, grob geraspelt
2 TL Salz, 2 Msp Pfeffer, 2 Msp Muskat
1/4 Flasche Gewürztraminer
.................. Alle obigen Zutaten 12 - 24 Std ziehen lassen
1 Handvoll Kräuter (Petersilie, Kerbel, Schnittlauch, fein geschnitten)
150 g Wurstbrät (Leberkäsmasse) vom Schwein
200 g Räucherspeck in dünnen Scheiben zum Auslegen

Nach der Marinade die Fleischmasse gemäß Originalrezept abtropfen lassen und zum Schluss den Wein wieder zufügen, aber da es mit dem Abtropfen eh kaum klappt, kann man es auch lassen.
Die Kräuter mit dem Brät vermischen. Terrine oder Kuchenbackform (26 L x 10 B x 8 T cm) mit Speckscheiben auslegen. Abwechseln das Brät und das marinierte Fleisch hineinschichten (ich habe das Brät in der Mitte verteilt) (und mit der Marinade übergießen). Mit Speckscheiben, einer doppelten Lage Alu (und dem Terrinendeckel) zudecken. Im Wasserbad 2 Stunden bei 200 Grad backen, abkühlen lassen, beschweren.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar